Kierunki studiów

Kulturoznawstwo - licencjatKulturoznawstwo - magisterskieKultury mediów - licencjatKultury mediów - magisterskie

Kulturoznawstwo, studia I stopnia

Specjalność

Przestrzenie kultury.

Uzyskiwany tytuł

Licencjat kulturoznawstwa.

Forma

Studia stacjonarne i niestacjonarne.

Szczegółowe informacje

Opisy perspektyw zawodowych, charakterystyki kierunku oraz specjalności oraz dodatkowe informacje znajdują się w zakładkach poniżej.

Dodatkowe informacje oraz materiały na temat kierunku można znaleźć na stronie INKSI w zakładce STUDIA w menu oraz na stronie Instytutu w Facebooku.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci kierunku kulturoznawstwo posiadają wyspecjalizowane umiejętności predysponujące do pracy w: wydawnictwach, działach promocji książki, redakcjach pism, radiu i telewizji, teatrach, muzeach, kinach, mediach elektronicznych, ośrodkach kultury, galeriach, klubach, rządowych, samorządowych i pozarządowych instytucjach upowszechniających i promujących kulturę, agencjach promocyjnych i reklamowych, agencjach public relations. Mogą pełnić funkcje doradcze i eksperckie w zakresie diagnozowania źródeł problemów kulturowych, są także przygotowani do nadzorowania projektów z zakresu organizowania wydarzeń kulturalnych i imprez masowych, ochrony dziedzictwa kulturowego i do samodzielnej działalności w zakresie animacji kulturowej.

Opis kierunku

Kulturoznawstwo to interdyscyplinarny kierunek łączący różne przestrzenie kultury: teorię i historię kultury, wiedzę o teatrze, literaturze, filmie, mediach oraz komunikacji kulturowej i estetyce miasta. Pierwsze dwa lata studiów dają wiedzę ogólnokulturową i ogólnohumanistyczną, z uwzględnieniem zagadnień szczegółowych, zajęć teoretycznych i laboratoryjnych z różnych obszarów kulturoznawstwa. Student uczestniczy w zajęciach zintegrowanych w bloki tematyczne: 1) teoria kultury (antropologia, teorie widowisk i teatru, filmu i mediów audiowizualnych, języka i komunikacji, literatury i estetyki); 2) historia kultury (historia kultury starożytnej i kultury europejskiej od średniowiecza do współczesności, historia sztuki, historia filozofii, teatru, filmu i kinematografii, mediów); 3) kultura polska (historia Polski i historia obyczaju polskiego, historia i współczesność teatru polskiego, wiedza o literaturze polskiej od wieku XIX do współczesności, folklor polski, estetyka i sztuka polska, historia filmu polskiego i film współczesny, kultura języka polskiego); 4) krytyka artystyczna (przygotowuje do pracy w roli publicysty, krytyka, komentatora zjawisk z zakresu różnych dziedzin kultury artystycznej); 5) współczesne zachowania komunikacyjne (komunikacja audiowizualna i literacka, werbalna i niewerbalna, masowa i sieciowa, międzykulturowa i wizerunkowa).

Opis specjalności

Wiedza ogólnokulturowa jest następnie pogłębiana w ramach sprofilowanych zajęć specjalizacyjnych, skoncentrowanych na różnych dziedzinach kultury, mediach i perspektywach badawczych. W ramach wspólnej specjalności Przestrzenie kultury na trzecim roku student wybiera specjalizację wraz z seminarium licencjackim, w ramach którego przy pomocy promotora prowadzi indywidualny projekt licencjacki, kończący się napisaniem przez studenta pracy dyplomowej, która jest podstawą do przystąpienia do obrony i otrzymania tytułu licencjata kulturoznawstwa. Absolwent jest specjalistą, wyposażonym w narzędzia do opisu i analizy zjawisk z zakresu filmu, teatru, mediów audiowizualnych, języka, reklamy, literatury, estetyki, przestrzeni miejskiej, komunikacji kulturowej i antropologii kultury. Oferujemy praktyki terenowe, w trakcie których studenci samodzielnie prowadzą badania nad stanem kultury tradycyjnej i współczesnej.

Specjalność Przestrzenie kultury ma charakter ogólnokulturoznawczy, integrujący wiedzę dotyczącą różnych obszarów kultury. Student zdobywa podstawy historycznej i teoretycznej wiedzy o kulturze, jest przygotowany do racjonalnej pielęgnacji wartości kultury narodowej i regionalnej oraz do popularyzowania dorobku kultury europejskiej i światowej. Orientuje się w różnych przestrzeniach kultury. Posiada wiedzę z zakresu różnych dziedzin teatru i widowisk ujmowanych jako sztuka, instytucja oraz rodzaj społecznych praktyk performatywnych. Jest zorientowany w kluczowych problemach literatury polskiej XIX i XX wieku, a także literatury współczesnej, posiada wysoką kompetencję w dziedzinie opisu i wartościowania zjawisk literackich. Rozumie zasady kształtowania przestrzeni w zakresie urbanistyki, architektury, estetyki wnętrz i krajobrazu, potrafi je zdiagnozować i opisać. Zna zasady funkcjonowania instytucji wystawienniczych: galerii i muzeów oraz posiada umiejętność realizowania zadań związanych z ekspozycją dzieł sztuki. Specjalność przygotowuje również do rozumienia i upowszechniania kultury audiowizualnej, zarówno w jej formach tradycyjnych (kino, telewizja), jak i cyfrowych (DVD, Sieć) oraz prowadzenia działań edukacyjnych w tym zakresie. Student zostaje ponadto wyposażony w wiedzę o kompetencjach komunikacyjnych jednostki, zbiorowości i instytucji. Zna tradycyjne i współczesne strategie komunikacyjne, rozpoznaje i analizuje różnorodne schematy porozumiewania się, uwzględniając rodzaje tworzywa językowego w kontekście przemian kultury.

Zdobyta wiedza daje absolwentowi podstawy do podjęcia pracy w zakresie promowania dziedzictwa kulturowego w sferze instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej. Jest on również przygotowany do świadomego uczestnictwa we współczesnym życiu teatralnym w roli jego komentatora oraz w roli twórcy projektów producenckich i ofert kulturalnych. Dzięki swym kompetencjom jest specjalistą w zakresie organizowania różnego typu widowisk, spektakli i przeglądów oraz edukacji teatralnej. Potrafi profesjonalnie objaśniać mechanizmy życia literackiego, jest przygotowany do pracy w redakcjach, wydawnictwach i do animacji różnych form życia literackiego. Zdobywa kompetencje do pracy w mediach, w firmach producenckich, instytucjach kultury, posiada umiejętność przygotowania oraz realizacji różnorakich projektów upowszechniających film i nowe media, a także promowania sztuki kina i mediów elektronicznych. Potrafi wykorzystać edukacyjne aspekty sztuki w placówkach upowszechniania kultury. Przygotowany jest szczególnie do moderowania relacji instytucji z mediami, z wykorzystaniem narzędzi komunikacji wizerunkowej. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwalają absolwentowi dostosować swoje zachowania komunikacyjne do określonych kontekstów i sytuacji.

Nasi studenci mogą oczekiwać programu studiów uwzględniającego najbardziej wartościowe osiągnięcia naukowe, atrakcyjnych zajęć dydaktycznych prowadzonych przez wyspecjalizowaną kadrę naukową oraz atmosfery sprzyjającej zindywidualizowanemu rozwojowi.

Informacje dodatkowe

Podczas studiów student odbywa i zalicza trzytygodniowe praktyki zawodowe w samodzielnie wybranej, odpowiadającej jego zainteresowaniom instytucji kultury, mediach tradycyjnych lub elektronicznych, organizacji rządowej, samorządowej, badawczej, edukacyjnej lub zajmującej się szeroko pojętą animacją kulturową i organizacją imprez masowych.

Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych umożliwia studentom poszerzanie zainteresowań w ramach prężnie działających kół naukowych. Oprócz standardowych form działania, takich jak: organizacja warsztatów i zebrań, udział w sympozjach i konferencjach naukowych, publikowanie własnych prac, studenci mają możliwość uczestniczenia w krajowych i zagranicznych badaniach terenowych. Udział w kołach daje możliwość spotkań z interesującymi ludźmi kultury, uczestnictwa w ciekawych wyjazdach naukowych oraz zdobycia doświadczenia w zakresie animacji kulturowej.

Kulturoznawstwo, studia II stopnia

Specjalności

  • Estetyka miasta.
  • Filmoznawstwo i wiedza o mediach.
  • Komunikacja kulturowa.
  • Kultura literacka.
  • Teatrologia.
  • Teoria i antropologia kultury.

Uzyskiwany tytuł

Magister kulturoznawstwa.

Forma

Studia stacjonarne i niestacjonarne.

Szczegółowe informacje

Opisy perspektyw zawodowych, charakterystyki kierunku oraz specjalności oraz dodatkowe informacje znajdują się w zakładkach poniżej.

Dodatkowe informacje oraz materiały na temat kierunku można znaleźć na stronie INKSI w zakładce STUDIA w menu oraz na stronie Instytutu w Facebooku.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci kierunku kulturoznawstwo posiadają wyspecjalizowane umiejętności predysponujące do pracy w: wydawnictwach, działach promocji książki, redakcjach pism, radiu i telewizji, teatrach, muzeach, kinach, mediach elektronicznych, ośrodkach kultury, galeriach, klubach, rządowych, samorządowych i pozarządowych instytucjach upowszechniających i promujących kulturę, agencjach promocyjnych i reklamowych, agencjach public relations. Mogą pełnić funkcje doradcze i eksperckie w zakresie diagnozowania źródeł problemów kulturowych, są także przygotowani do nadzorowania projektów z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego i do samodzielnej działalności w zakresie animacji kulturowej.

Opis kierunku

Kulturoznawstwo to interdyscyplinarny kierunek łączący teorię i historię kultury z wiedzą o teatrze, literaturze, filmie, mediach oraz komunikacji kulturowej i estetyce miasta. Pierwszy semestr daje wiedzę ogólnokulturową i ogólnohumanistyczną, która pogłębiana jest następnie w ramach sprofilowanych specjalności, skoncentrowanych na różnych dziedzinach kultury, mediów i aspektach badawczych. Student kończący studia II stopnia posiada świadomość złożonej natury tekstów kulturowych. Zdobywa umiejętność krytycznego myślenia i interpretowania otaczającej go rzeczywistości kulturowej. Jest wyposażony w narzędzia do opisu i analizy zjawisk z zakresu teatru, filmu, mediów audiowizualnych, języka, literatury i estetyki oraz przygotowany do poruszania się w świecie współczesnych zachowań komunikacyjnych, do ich identyfikacji i strategicznego wykorzystywania. Oferujemy praktyki terenowe, w trakcie których studenci samodzielnie prowadzą badania nad stanem kultury tradycyjnej i współczesnej. W ramach seminarium magisterskiego wybranej specjalności student przygotowuje pracę dyplomową, a po jej obronie uzyskuje tytuł magistra kulturoznawstwa.

Opis specjalności

W ramach studiów II stopnia oferujemy 6 specjalności:

Estetyka miasta
Filmoznawstwo i wiedza o mediach
Komunikacja kulturowa
Kultura literacka
Teatrologia
Teoria i antropologia kultury

Informacje dodatkowe

Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych umożliwia studentom poszerzanie zainteresowań w ramach prężnie działających kół naukowych. Oprócz standardowych form działania, takich jak: organizacja warsztatów i zebrań, udział w sympozjach i konferencjach naukowych, publikowanie własnych prac, studenci mają możliwość uczestniczenia w krajowych i zagranicznych badaniach terenowych. Udział w kołach daje możliwość spotkań z interesującymi ludźmi kultury, uczestnictwa w ciekawych wyjazdach naukowych oraz zdobycia doświadczenia w zakresie animacji kulturowej.

Kierunek kultury mediów, studia I stopnia

Specjalność

Nowe media.

Uzyskiwany tytuł

Ekspert nowych mediów.

Forma

Studia stacjonarne i niestacjonarne.

Szczegółowe informacje

Opisy perspektyw zawodowych, charakterystyki kierunku oraz specjalności oraz dodatkowe informacje znajdują się w zakładkach poniżej.

Dodatkowe informacje oraz materiały na temat kierunku można znaleźć w zakładce STUDIA w menu strony INKSI, na stronie Instytutu w Facebooku oraz na stronie kierunku w Facebooku.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci kierunku Kultury mediów posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje, które umożliwiają pracę w mediach oraz w przemyśle kreatywnym, a także w tych instytucjach kultury czy administracji, które wymagają świadomości funkcjonowania mediów i nowych technologii oraz wiedzy ogólnokulturowej. Pracodawcami absolwentów mogą być agencje interaktywne i reklamowe, media elektroniczne, agencje artystyczne, organizacje pozarządowe, działy współpracy z mediami, agencje PR i marketingu, instytucje kultury, firmy i instytucje zajmujące się organizacją imprez masowych, działy social media w firmach oraz działy kultury administracji publicznej. Absolwenci mogą także podjąć własną aktywność w zakresie doradztwa medialnego i animacji kulturowej.

Opis kierunku

Kultury mediów to interdyscyplinarny kierunek koncentrujący się na studiach nad multimedialnością, współczesnymi procesami komunikacyjnymi i nowymi kompetencjami związanymi z mediami cyfrowymi i tzw. kulturą uczestnictwa. Kierunek łączy elementy historii społecznej, politycznej i kulturowej, teorię kultury, mediów i komunikacji oraz sztuk wizualnych i praktykę kulturową z zakresu nowych mediów i komunikowania się za ich pośrednictwem oraz wiedzę o ścisłych związkach tej problematyki z technologią, tradycyjnymi sztukami i formami komunikowania, antropologią kultury, estetyką, sztuką słowa i widowiskami masowymi. Program studiów prezentuje problematykę dotyczącą różnych generacji mediów i związanych z nimi odmiennych kultur. Studia pozwalają zrozumieć przemiany kultury pod wpływem nowych technologii, ukazują trendy w rozwoju gatunków medialnych i komunikacji medialnej, dają podstawy warsztatu do pracy w mediach i przemyśle kreatywnym.

Opis specjalności

Na studiach I stopnia w ramach specjalności Nowe media student uczestniczy w zajęciach integrujących wiedzę w kilku blokach programowych: 1) historia (historia społeczna i polityczna, historia nauk humanistycznych i historia różnych sztuk) – zajęcia dają wiedzę propedeutyczną dla studiów nad multimedialnością i współczesnymi procesami komunikacyjnymi; 2) teoria (teoria kultury, szeroko pojętych mediów i zjawisk komunikacyjnych, teoria różnych sztuk); 3) multimedialność (wiedza o formach, rodzajach i typologiach mediów elektronicznych, ich społecznych i profesjonalnych kontekstach wykorzystania oraz powiązaniach z innymi dziedzinami nauki, techniki, tendencjami kulturowymi i procesami pozakulturowymi); 4) nowe kompetencje komunikacyjne (wiedza o zachowaniach użytkowników nowych mediów w różnych sytuacjach komunikacyjnych i kontekstach kulturowych oraz o praktykach z zakresu tzw. kultury uczestnictwa); 5) transformacje technologicznej codzienności (wiedza i praktyczne umiejętności z zakresu sieci zjawisk kulturowych: technologia – komunikacja – konsumpcja, cyberkultura – praktyka twórcza – życie społeczne i gra – rytualizacja – nowa językowość).

W ramach wybranych seminariów, którym towarzyszą zajęcia specjalizacyjne i warsztatowe, studenci przygotowują prace licencjackie, a po zdaniu egzaminów dyplomowych uzyskują tytuł eksperta nowych mediów. Program studiów uwzględnia dostęp do nowych mediów i technologii komunikacyjnych, do najbardziej wartościowych i aktualnych badań naukowych i prac popularnonaukowych poświęconych tej tematyce oraz do warsztatów nowomedialnych. Atrakcyjne zajęcia prowadzone są przez wysokowyspecjalizowanych pracowników nauki, twórców sztuki i zawodowych użytkowników multimediów, w atmosferze, która sprzyja zarówno indywidualizacji procesu dydaktycznego, jak i kształtowaniu postaw społecznych oraz motywacji i umiejętności zawodowych.

Informacje dodatkowe

Podczas trwania studiów student odbywa i zalicza trzytygodniowe praktyki zawodowe w samodzielnie wybranej, odpowiadającej jego zainteresowaniom instytucji medialnej (media tradycyjne lub elektroniczne), instytucji kultury, czy agencji artystycznej, producenckiej lub firmie zajmującej się szeroko pojętą produkcją kulturową i edukacją medialną, animacją kulturową i organizacją imprez masowych.

Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych umożliwia studentom poszerzanie zainteresowań w ramach prężnie działających kół naukowych. Oprócz standardowych form działania, takich jak: organizacja warsztatów i zebrań, udział w sympozjach i konferencjach naukowych, publikowanie własnych prac, studenci mają możliwość uczestniczenia w krajowych i zagranicznych studenckich programach badawczych i artystycznych. Udział w kołach daje możliwość spotkań z interesującymi ludźmi kultury, uczestnictwa w ciekawych wyjazdach naukowych oraz zdobycia doświadczenia w zakresie animacji kulturowej i medialnej.

Kierunek kultury mediów, studia II stopnia

Specjalności

  • Komunikacja medialna
  • Kultury wizualne
  • Estetyka wizualności
  • Publicystyka nowomedialna
  • Widowiska kulturowe

Uzyskiwany tytuł

Magister nowych mediów.

Forma

Studia stacjonarne i niestacjonarne.

Szczegółowe informacje

Opisy perspektyw zawodowych, charakterystyki kierunku oraz specjalności oraz dodatkowe informacje znajdują się w zakładkach poniżej.

Dodatkowe informacje oraz materiały na temat kierunku można znaleźć w zakładce STUDIA w menu strony INKSI, na stronie Instytutu w Facebooku oraz na stronie kierunku w Facebooku.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci kierunku Kultury mediów posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje, które umożliwiają pracę w mediach oraz w przemyśle kreatywnym, a także w tych instytucjach kultury czy administracji, które wymagają świadomości funkcjonowania mediów i nowych technologii oraz wiedzy ogólnokulturowej. Pracodawcami absolwentów mogą być agencje interaktywne i reklamowe, media elektroniczne, agencje artystyczne, organizacje pozarządowe, działy współpracy z mediami, agencje PR i marketingu, instytucje kultury, firmy i instytucje zajmujące się organizacją imprez masowych, działy social media w firmach oraz działy kultury administracji publicznej. Absolwenci mogą także podjąć własną aktywność w zakresie doradztwa medialnego i animacji kulturowej.

Opis kierunku

Kultury mediów to interdyscyplinarny kierunek koncentrujący się na studiach nad multimedialnością, współczesnymi procesami komunikacyjnymi i nowymi kompetencjami związanymi z mediami cyfrowymi i tzw. kulturą uczestnictwa. Kierunek łączy elementy historii społecznej, politycznej i kulturowej, teorię kultury, mediów i komunikacji oraz sztuk wizualnych i praktykę kulturową z zakresu nowych mediów i komunikowania się za ich pośrednictwem oraz wiedzę o ścisłych związkach tej problematyki z technologią, tradycyjnymi sztukami i formami komunikowania, antropologią kultury, estetyką, sztuką słowa i widowiskami masowymi. Program studiów prezentuje problematykę dotyczącą różnych generacji mediów i związanych z nimi odmiennych kultur, czemu odpowiada szeroka oferta specjalności. Studia pozwalają zrozumieć przemiany kultury pod wpływem nowych technologii, ukazują trendy w rozwoju gatunków medialnych i komunikacji medialnej, dają podstawy warsztatu do pracy w mediach i przemyśle kreatywnym.

Opis specjalności

W ramach studiów II stopnia oferujemy 5 specjalności:

Komunikacja medialna
Kultury wizualne
Estetyka wizualności
Publicystyka nowomedialna
Widowiska kulturowe

Informacje dodatkowe

Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych umożliwia studentom poszerzanie zainteresowań w ramach prężnie działających kół naukowych. Oprócz standardowych form działania, takich jak organizacja warsztatów i zebrań, udział w sympozjach i konferencjach naukowych czy publikowanie własnych prac, studenci mają możliwość uczestniczenia w krajowych i zagranicznych badaniach terenowych. Udział w kołach daje możliwość spotkań z interesującymi ludźmi kultury, uczestnictwa w ciekawych wyjazdach naukowych oraz zdobycia doświadczenia w zakresie animacji kulturowej i medialnej.