Dr Tomasz Gruszczyk
Rok urodzenia: 1980
e-mail: tomasz.gruszczyk@us.edu.pl, grutomasz@gmail.com
Zainteresowania naukowe, tematyka badań
- strategia i poetyka fragmentu w literaturze XX i XXI wieku,
- problematyka pamięci i zapomnienia w literaturze XX i XXI wieku,
- modele podmiotowości w polskiej literaturze współczesnej w perspektywie teoretycznoliterackiej i kulturoznawczej,
- intersemiotyczne, intertekstualne i intermedialne relacje między literaturą a mediami w kulturze audiowizualnej XX i XXI wieku,
- literatura intermedialna.
Stopnie i tytuły naukowe
Doktorat
2016 – Ocalające zatracenie. Rozważania o doświadczeniu, pamięci i pragnieniu w twórczości Zygmunta Haupta, Stanisława Czycza i Krzysztofa Vargi, literaturoznawstwo, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Magisterium
2005 – Poetyka fragmentu w prozie polskiej lat dziewięćdziesiątych na przykładzie twórczości Krzysztofa Vargi, kulturoznawstwo, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Najważniejsze publikacje
Monografie autorskie i książki pod redakcją
- Tomasz Gruszczyk: Czytanie filmu – oglądanie literatury. Propozycje interpretacji do spotkań edukacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, ss. 184; ebook, 2015.
Artykuły w czasopismach i monografiach zbiorowych
- Tomasz Gruszczyk: Zygmunt Haupt: rozpisać obcość, rozpisać siebie. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2016, nr 3-4 (314-315), s. 337-350.
- Tomasz Gruszczyk: Ocalenie czy oblężenie? Pod naporem pamięci. W: Oblężenie. Strategia pisarska – postrzeganie świata – motyw literacki. Red. Małgorzata Krakowiak. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 69-112.
- Tomasz Gruszczyk: Prochy doświadczenia w urnie pamięci. Nad pudełkiem „Nieszczęsnych” B.S. Johnsona. W: Zobaczyć sens. Studia o malarstwie, literaturze i życiu. Red. Aleksandra Dębska-Kossakowska, Małgorzata Krakowiak. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 189-201.
- Tomasz Gruszczyk: We wstecznym lusterku. Konstytuowanie podmiotu w prozie Zygmunta Haupta. W: Zanikanie i istnienie niepełne. W labiryntach romantycznej i współczesnej podmiotowości. Red. Aleksandra Dębska-Kossakowska, Paweł Paszek, Leszek Zwierzyński. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s. 191-210.
- Tomasz Gruszczyk: Beckett. Upadek i śmiech. „Fraza” 2011, nr 3-4 (73-74), s. 85-96.
- Tomasz Gruszczyk: Banał – nuda – nicość. Droga od mierności do marności w prozie Krzysztofa Vargi. W: Świat przez pryzmat JA. T.2: Studia i interpretacje. Red. Beata Gontarz, Małgorzata Krakowiak. Agencja Artystyczna PARA, Katowice 2006, s. 223-233.
- Tomasz Gruszczyk: Pisanie po czytaniu czyli po-pisywanie. „Fraza” 2006, nr 3 (53), s. 123-132.
Prowadzone zajęcia dydaktyczne
- literatura między mediami,
- medialne matryce w literaturze,
- fikcja. Hiperfikcja. Hipertekst,
- strategie autokreacji,
- praktyki pisania i telepisania,
- kultura masowa i popularna,
- literatura popularna,
- fenomeny literackiej współczesności,
- warsztaty krytyki artystycznej,
- seminarium magisterskie.