Magdalena Kempna-Pieniążek

dr Magdalena Kempna-Pieniążek

Rok urodzenia: 1983
e-mail: magdalena.kempna@us.edu.pl

Stopnie i tytuły naukowe

Magisterium

2007 – Filmy fabularne Wernera Herzoga i Wima Wendersa wobec pytania o koniec romantyzmu (filologia polska)
2008 – Dziwniejsze niż fikcja. Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera (kulturoznawstwo)

Doktorat

2009 – Kino najnowsze wobec współczesnej formuły duchowości

Najważniejsze publikacje

  1. Dziwniejsze niż fikcja. Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera. Katowice 2012.
  2. Granice kultury [współredakcja]. Katowice 2010.
  3. Andrzeja Sapkowskiego zabawy z historią (w historię). W: Przeszłość bez historii. Red. J. Janus, R. Knapek, P. Tomczok. Katowice 2007.
  4. „Byłem sam w ciemności…” – motywy gnostyckie w filmie „Pi” Darrena Aronofsky’ego. W: Odcienie gnozy. Red. M. Piróg. Katowice 2006.
  5. Co się stało z Goplaną?. „Postscriptum Polonistyczne” 2009, nr 2.
  6. Filozofia wspólnego mianownika. „Kultura Współczesna” 2012, nr 3.
  7. Gabinet luster Krzysztofa Kieślowskiego. „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 65.
  8. Labirynt czy heterotopia? Przestrzeń odbiciem problemów współczesności
    na przykładzie filmów „Kontrolerzy” N. Antala i „Terminal” S. Spielberga.
    W: Kino najnowsze – dialog ze współczesnością. Red. E. Ciszewska, M. Saryusz-Wolska. Kraków 2007.
  9. Mroczne przejścia. O nieuchwytnych granicach w kinie neo-noir. W: Granice kultury. Red. A. Gwóźdź przy współpracy M. Kempnej-Pieniążek. Katowice 2010.
  10. O dwóch Poetach, „chorych na romantyzm” reżyserach i ich „ostatnich filmach”. „Lawa” Tadeusza Konwickiego a „Pan Tadeusz” Andrzeja Wajdy. W: Adam Mickiewicz. U stóp pomnika. Red. M. Kempna. Katowice 2007.
  11. Polifoniczne „Kino nieme”. „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 71-72.
  12. Powrót (do) Absolutu, czyli pięć powodów, dla których „Powrót” Andrieja Zwiagincewa można interpretować jako film religijny. „Rocznik Kulturoznawczy” 2006.
  13. Przekraczanie granic wyobraźni we współczesnym kinie neo-noir. W: Horyzonty wyobraźni. Fantazja i fantastyczność we współczesnej kulturze. Red. J. Kornhauser, D. Zając. Kraków 2012.
  14. Religijność jako paratekst. Na obrzeżach teorii filmu religijnego. W: Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów. Red. A. Gwóźdź. Kraków 2010.
  15. Rozmowy w czasie podróży: Wim Wenders i Peter Handke. W: Przestrzenie intermedialności. Adaptacje literatury niemieckojęzycznej. Red. K. Kupczyńska, M. Saryusz-Wolska. Wrocław 2012.
  16. Siedem razy siedem, czyli jak skonstruować horyzont sensotwórczy w siedmiu krokach na przykładzie siedmiu filmów Marka Koterskiego. „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 59.
  17. Słowacki na ekranie? W: Juliusz Słowacki. U stóp pomnika. Red. M. Kempna, K. Pawlas. Katowice 2008.
  18. Tak zwane kino klasyczne. „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 79.
  19. Taniec Ducha w kontekście problemów tożsamości i filmowego wizerunku Indian Ameryki Północnej. „Kultura Współczesna” 2011, nr 3.
  20. Z lotu ptaka. O irlandzkich filmach Pata O’Connora. „Film na Świecie” 2010, nr 407.

Zainteresowania naukowe, tematyka badań

  • Estetyka noir i neo-noir
  • Duchowość i religijność w kinie najnowszym
  • Autorzy kina współczesnego
  • Problematyka filmowych adaptacji

Przynależność do organizacji, towarzystw naukowych

  • Katowickie Stowarzyszenie Artystyczne.

Sprawowane funkcje

  • Opiekun Koła Naukowego Filmoznawców „Kinotok” (od 2010 r.).
  • Opiekun naukowy czasopisma „Kwadratura Koła” (od 2011 r.).
  • Redaktor naczelna dwutygodnika kulturalnego „artPAPIER” (od 2012 r.; od 2008 r. redaktor działu filmowego).

Prowadzone zajęcia dydaktyczne

  • Analiza filmu.
  • Główne kierunki filmu światowego.
  • Historia filmu.
  • Pogranicza filmu.
  • Seminarium dyplomowe.