Jacek Mikołajczyk

dr Jacek Mikołajczyk

Rok urodzenia: 1978
e-mail: jacek.mikolajczyk@us.edu.pl

Zainteresowania naukowe, tematyka badań

  • musical – historia i współczesność,
  • historia teatru muzycznego,
  • teatr amerykański,
  • teatr popularny.

 

Stopnie i tytuły naukowe

Doktorat

2006 – Musical na polskich scenach. Kształtowanie się i rozwój formy gatunkowej. 1957-1989, nauki humanistyczne, Uniwersytet Śląski

Magisterium

2001– Kształtowanie się i funkcjonowanie The Living Theatre jako specyficznego modelu teatru, kulturoznawstwo, Uniwersytet Śląski

Najważniejsze publikacje 

 

Monografie autorskie i książki pod redakcją

  1. Jacek Mikołajczyk: Szpieg w literaturze. Wstrząśnięci i niezmieszani. Wydawnictwo Sfinks, Częstochowa 2017, ss. 256.
  2. Jacek Mikołajczyk: Operetka przy Nowym Świecie. Historia teatru muzycznego w Gliwicach w latach 1952-2015. Muzeum w Gliwicach, Gliwice 2016, ss. 305.
  3. Kabaret – poważna sprawa?. Red. Dorota Fox, Jacek Mikołajczyk. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, ss. 226.
  4. Jacek Mikołajczyk: Bogowie i herosi. Mity greckie w obrazach wielkich mistrzów, Wydawnictwo Od Nowa, Bielsko-Biała 2013, ss. 214.
  5. Jaki jest kabaret?. Red. Dorota Fox, Jacek Mikołajczyk. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012, ss. 213.
  6. Jacek Mikołajczyk: Zabójczy flirt – literatura i terroryzm. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Bielsko-Biała 2011, ss. 232.
  7. Jacek Mikołajczyk: Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989. Gliwicki Teatr Muzyczny, Gliwice 2010, ss. 165.

 

Artykuły w czasopismach i monografiach zbiorowych

  1. Jacek Mikołajczyk: „Hamilton” Lina-Manuela Mirandy: musical historyczny dzisiaj. W: W teatrze dziejów. Dramat historyczny ostatnich 150 lat: problemy lektury. Red. M J. Olszewska, D. M. Osiński, Warszawa 2017, s. 617-626.
  2. Jacek Mikołajczyk: „Next to Normal” – śpiewająca cyklofrenia. W: Medycyna w teatrze. Red. M. Ganczar, K. Rutkowski, Kraków 2017, s. 221-231.
  3. Jacek Mikołajczyk: „La La Land”, czyli nie da się uciec w musical. „Kultura Liberalna” 2017 nr 5.
  4. Jacek Mikołajczyk: Teatr terroru: rekonesans. W: Teatrologia na rozdrożach. Red. A. Świątek, Piotr Tenczyk, Katowice 2016, s. 83-92.
  5. Jacek Mikołajczyk: Czy można nie płakać na „Matyldzie”? Dzieci we współczesnym musicalu. W: Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży. Red. M. Wiśniewska, M. Wróblewski, Toruń 2016, s. 115-123.
  6. Jacek Mikołajczyk: Na antypodach (artystycznego) kabaretu. Specyfika warszawskiej rewii międzywojennej w kontekście globalnych wzorców gatunkowych – rekonesans, „Kultura Popularna”  t. 1 (47) 2016 nr 47, s. 102-112.
  7. Jacek Mikołajczyk: „Producenci” Mela Brooksa. O tym, jak Hollywood reanimuje Broadway, a Broadway Hollywood”. W: Teatr wobec filmu. Film wobec teatru. Red. E. Partyga, G. Nadgrodkiewicz. Warszawa 2015, s. 243-252.
  8. Jacek Mikołajczyk: „The Cradle Will Rock”: kołyska, która zachwiała Ameryką. W: Teatr wśród mediów. Red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszek, Toruń 2015, s. 151-161.
  9. Jacek Mikołajczyk: Podpalacze. Pożar w Burdelu i powrót kabaretu politycznego. W: Kabaret – poważna sprawa? Red. D. Fox, J. Mikołajczyk, Katowice 2015, s. 75-85.
  10. Jacek Mikołajczyk: Wstęp. Kabaret – na poważnie? W: Kabaret – poważna sprawa? Red. D. Fox, J. Mikołajczyk, Katowice 2015, s. 7-9.
  11. Jacek Mikołajczyk: Performans, który wymknął się spod kontroli. Relacje „intymnego” z „publicznym” w zamachach z 11 września. W: Intymne – prywatne – publiczne. Red. E. Wąchocka, Katowice 2015, s. 195-218.
  12. Jacek Mikołajczyk: „Carmen” wśród Ruin. Teatr w miejscu odzyskanym. W: Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej. Red. E. Wąchocka, D. Fox, A. Głowacka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 50-60.
  13. Jacek Mikołajczyk: Czy Kordian był terrorystą? Noc romantyczna jako (przed)świt terroryzmu. W: Noce romantyków. Literatura – Kultura – Obyczaj. Red. A. Rej, D. Skiba, M. Ursel. Kraków 2015, s. 11-22.
  14. Jacek Mikołajczyk: Dlaczego Teatr Muzyczny został teatrem muzycznym. W: Teatr w Słupsku. Przedstawienia. Red. A. Sobiecka, Słupsk 2014, s. 43-53.
  15. Jacek Mikołajczyk: Power in Weakness: Musicals in Poland under Communism, „Theatre Symposium”, 2014, vol. 22, s. 77-85.
  16. Jacek Mikołajczyk: Czy czeka nas rewolucja? Teatr 3D a przełom dźwiękowy w kinie na przykładzie „Polity” Janusza Stokłosy i Janusza Józefowicza. W: Nieme kino i teatr XX wieku. Red. I. Kruk, W. Świdziński, M. Żurawski, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Warszawa 2013, s. 15-25.
  17. Jacek Mikołajczyk: Czy mordercą jest krytyk? „City of Angels” i „Curtains” – kryminały musicalowe. W: Kryminał – gatunek poważ(a)ny?. Red. Tomasz Dalasiński i Tomasz Szymon Markiewka. Poznań 2013, s. 134-141.
  18. Jacek Mikołajczyk: Szlachetny, straszliwy, nieodparcie fascynujący – terroryzm jako sztuka życia. Zamach w Bostonie a tradycja rosyjskiego terroryzmu rewolucyjnego. „Anthropos?” 2013, nr 20-21.
  19. Jacek Mikołajczyk: Krewni vaudeville’u. Narodziny musicalu z ducha kabaretu. W:  Jaki jest kabaret? Red. D. Fox i J. Mikołajczyk, Katowice 2012, s. 117-127.
  20. Jacek Mikołajczyk: Dogonić świat. Musical i teatr muzyczny w Polsce po 1989 roku, „Postscriptum Polonistyczne” nr 2, 2011, s. 111-122.
  21. Jacek Mikołajczyk: Muzyka górą? Dziesięć wydarzeń teatralnych 2010 roku. „Postscriptum Polonistyczne” nr 2, 2011, s. 283-295.
  22. Jacek Mikołajczyk: Poznańsko-gliwickie potyczki z musicalem. „Rocznik Muzeum w Gliwicach”, 2009 t. XXI, Gliwice 2009, s. 351-367.
  23. Jacek Mikołajczyk: Gwałt na operetce. „Kultura Popularna” nr 4, 2004, s. 51-58.

 

Inne publikacje

  1. Jacek Mikołajczyk: Operetka socjalistyczna w Gliwicach. Cz. 2. „Śląsk” (10) 2016, s. 52-55.
  2. Jacek Mikołajczyk: Operetka socjalistyczna w Gliwicach. Cz. 1., „Śląsk” (8) 2016, s. 22-25.
  3. Jacek Mikołajczyk: Utopia – the Musical, „Opcje” 2012 nr 3, s. 34-39.

 

Osiągnięcia artystyczne

  1. Jak odnieść sukces w biznesie zanadto się nie wysilając. Musical, prapremiera polska. Przekład: Jacek Mikołajczyk . Teatr Rozrywki w Chorzowie. Premiera: 2017.
  2. Kobiety na skraju załamania nerwowego. Musical, prapremiera polska. Przekład: Jacek Mikołajczyk. Teatr Rampa w Warszawie.  Premiera: 2017.
  3. Nine. Musical. Reżyseria i przekład: Jacek Mikołajczyk. Teatr Muzyczny w Poznaniu. Premiera 2017.
  4. Zakonnica w przebraniu. Musical, prapremiera polska.  Reżyseria i przekład: Jacek Mikołajczyk. Teatr Muzyczny w Poznaniu. Premiera 2016.
  5. Hotel pod Wesołym Karpiem. Komedia, prapremiera. Dramaturgia i przekład: Jacek Mikołajczyk. Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie. Premiera 2015.
  6. Rodzina Addamsów. Musical, prapremiera polska. Reżyseria i przekład: Jacek Mikołajczyk. Gliwicki Teatr Muzyczny. Premiera 2015.
  7. Frankenstein. Opera. Prapremiera polska. Przekład:  Jacek Mikołajczyk. Opera Krakowska. Premiera 2014.
  8. Tarzan. Musical, prapremiera polska. Przekład: Jacek Mikołajczyk. Gliwicki Teatr Muzyczny, Dom Muzyki i Tańca w Zabrzu. Premiera 2012.
  9. Maria Severa. Musical, prapremiera polska. Przekład: Jacek Mikołajczyk. Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie. Premiera 2011.
  10. Przebudzenie wiosny. Musical. Reżyseria i przekład: Jacek Mikołajczyk. Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie (spektakl dyplomowy). Premiera 2011.
  11. Hair. Musical. Przekład i asystent reżysera: Jacek Mikołajczyk. Gliwicki Teatr Muzyczny. Premiera 2010.
  12. High School Musical. Musical, prapremiera polska. Przekład: Jacek Mikołajczyk. Gliwicki Teatr Muzyczny. Premiera 2009.
  13. Ragtime. Musical, prapremiera polska. Przekład: Jacek Mikołajczyk. Gliwicki Teatr Muzyczny. Premiera 2007.
  14. 42 Ulica. Musical, prapremiera polska. Przekład: Jacek Mikołajczyk. Gliwicki Teatr Muzyczny. Premiera 2005.
  15. Grają naszą piosenkę. Musical, prapremiera polska. Przekład tekstów piosenek: Jacek Mikołajczyk. Gliwicki Teatr Muzyczny. Premiera 2004.

 

Przynależność do organizacji, towarzystw naukowych

  • 2012–obecnie – Polskie Towarzystwo Badań Teatralnych, członek-założyciel,
  • 2015–obecnie – Komitet Nauk o Sztuce PAN,  członek-specjalista.

 

Sprawowane funkcje

  • 2017–obecnie – dyrektor Teatru Syrena w Warszawie,
  • 2012–2014 – kierownik literacki Gliwickiego Teatru Muzycznego.

 

Prowadzone zajęcia dydaktyczne

  • teatr europejski epoki nowożytnej,
  • gatunki widowisk muzycznych,
  • teatr i nowe media,
  • performans w polityce,
  • współczesny teatr polski,
  • teatr XX wieku.