dr hab. Barbara Kita
Rok urodzenia: 1970
e-mail: barbara.kita@us.edu.pl
Zainteresowania naukowe, tematyka badań
- teoria filmu i nowych mediów,
- problematyka miejska,
- tożsamość przestrzeni,
- pejzaż filmowy,
- tożsamość obrazu.
Stopnie i tytuły naukowe
Habilitacja
2014 – Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda, kulturoznawstwo, Uniwersytet Śląski
Doktorat
2000 – Przestrzenie w kulturze audiowizualnej nowych mediów, kulturoznawstwo (literaturoznawstwo), Uniwersytet Śląski
Magisterium
1994 – Koprodukcje filmowe jako problem antropologiczny. Przykład polsko-francuski, kulturoznawstwo, Uniwersytet Śląski
Najważniejsze publikacje
Monografie autorskie i książki pod redakcją
- Widzialności krajobrazu. Red. Ilona Copik, Barbara Kita. Numer monograficzny „Studia de Cultura” nr X, 2018.
- Kultury obrazu – Tabu – Edukacja. Red. Ilona Copik, Barbara Kita. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.
- Filmowe pejzaże Europy. Red. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2017, ss. 260.
- Barbara Kita: Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda. Uniwersytet Śląski, Oficyna Naukowa WW, Katowice 2013, ss. 258.
- Pamięć kina. Red. Barbara Kita, Andrzej Gwóźdź. Śląsk, Katowice 2013, ss. 239.
- Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim. Red. Barbara Kita. Rabid, Kraków 2006, ss. 236.
- Barbara Kita: Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów. Rabid, Kraków 2003, ss. 137.
Artykuły w czasopismach i monografiach zbiorowych
- Barbara Kita: Pornografia u Godarda. W: Kultury obrazu – Tabu – Edukacja. Red. Ilona Copik, Barbara Kita. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.
- Barbara Kita: Pejzaż w mediach Chrisa Markera. W: „Studia de Cultura” nr X, 2018.
- Barbara Kita: A Humanist in the World of Bio-Techno-Logy. „CyberEmpathy” nr 1, 2016, b.p.
- Barbara Kita: Pejzaż refleksyjny. W: Przestrzeń w kulturze współczesnej T1. Literatura. Teatr. Film. Red. Daria Mazur, Beata Morzyńska-Wrzosek. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2016, s. 337-347.
- Barbara Kita: Uśmiech kota. O twórczości Chrisa Markera. W: „Zoophilologica. Polish Journal of Animals Studies” nr 2, 2016.
- Barbara Kita: W postkolonialnej Europie. „Kwartalnik Filmowy” nr 95, 2016, s. 243-248.
- Barbara Kita: Portret potrójny: Godard, Saura, Scola. W: Kino Hanny Schygulli. Red. Andrzej Gwóźdź. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2015, s. 217-237.
- Barbara Kita: Immemory (1997) Chris Marker. W: Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów. Red. Piotr Zawojski. Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, Katowice 2015, s. 105-110.
- Barbara Kita: Hanna Schygulla z pasją reżysera w tle – studium aktorki. W: Urok melancholii: dziewięć spotkań z Hanną Schygullą. Red. Andrzej Gwóźdź. Instytucja Filmowa Silesia Film, Katowice 2014, s. 107-123.
- Barbara Kita: Historie kina JLG: Historia XX wieku, metodologia sztuki i teoria kina. „Kwartalnik Filmowy” nr 85, 2014, s. 62-72.
- Barbara Kita: Strategie obrazu. O „adaptacjach” Jean-Luc Godarda. „Studia de Cultura” nr V, 2013, s. 152-161.
- Barbara Kita: Ciało mima, głowa Meduzy, fantazje Disneya. „Kultura Współczesna” nr 4, 2012, s. 193-197.
- Barbara Kita: Pamięć kina – kino pamięci. W: Konteksty sztuki. Konteksty estetyki. Tom III. Medium a doświadczenie. Red. Aleksandra Drzał-Sierocka, Mateusz Skrzeczkowski. Officyna, Łódź 2011, s. 157- 166.
- Barbara Kita: Obraz(y) u Godarda. W: Obrazy i obrazowanie w dobie mediów elektronicznych. Red. Violetta Sajkiewicz. Akademia Sztuk Pięknych, Muzeum Śląskie, Katowice 2010, s. 149-157.
- Barbara Kita: Na „marginesie” filmu: Jean-Luc Godard jako teoretyk. W: Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Universitas, Kraków 2010, s. 381-396.
- Barbara Kita: Godard bez granic. W: Granice kultury. Red. Andrzej Gwóźdź (współredakcja: Magdalena Kempna-Pieniążek). Śląsk, Katowice 2010, s. 179-189.
- Barbara Kita: Autobusy i tramwaje – rzecz o podróżowaniu w mieście. W: Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast. Red. Ewa Rewers, Agata Skórzyńska. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010, s. 335-345.
- Barbara Kita: Technologie prędkości. Zapiski na marginesie lektury Paula Virilia. W: Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej. Red. Wojciech Chyła, Magdalena Kamińska, Piotr Kędziora, Marta Kosińska. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2010, s. 143-153.
- Barbara Kita: Przełomowe filmy w subiektywie Piotra Zawojskiego. „Kwartalnik Filmowy” nr 66, 2009, s. 222-226.
- Barbara Kita: Czy Europa marzy o (wspólnej) tożsamości? W: Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim. Red. Barbara Kita. Rabid, Kraków 2006, s. 9-20.
- Barbara Kita: Ślepota w dobie obrazów technologicznych. W: Przestrzeń sztuki. Obrazy, słowa, komentarze. Red. Maria Popczyk. Akademia Sztuk Pięknych, Katowice 2005, s. 179-185.
- Barbara Kita: Miłość, macierzyństwo i… – czyli o jednym filmie Lei Pool. W: Reżyserki kina – tradycja i współczesność. Red. Małgorzata Radkiewicz. Rabid, Kraków 2005, s. 135-149.
- Barbara Kita: Od automobilności do (auto)wizualności. W: Umysł-ciało-sieć. Red. Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojciech Chyła. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005, s. 61-73.
- Barbara Kita: W pułapce koprodukcji? ”Niemieckie” filmy Andrzeja Wajdy”. W: Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Studia i szkice. Red. Andrzej Gwóźdź. Rabid, Kraków 2004, s. 369-378.
- Barbara Kita: Podróżować: jeździć-widzieć-myśleć. „Er(r)go” nr 5, 2002, s. 43-51.
- Barbara Kita: Telewizyjny palimpsest. „Kwartalnik Filmowy” nr 35-36, 2001, s.152-159.
- Barbara Kita: Człowiek w (między)przestrzeniach. „Kultura Współczesna” nr 1-2, 2000, s. 213-220.
- Barbara Kita: Papier-nośnik-medium. W: Słowo w kulturze mediów. Red. Zbigniew Suszczyński. Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999, s. 63-71.
- Barbara Kita: Pasaże transdyscyplinarne. „Kultura Współczesna” nr 3, 1999, s. 28-35.
- Barbara Kita: Wokół telewizji. Uwagi o przestrzeni. W: Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Red. Andrzej Gwóźdź, Sław Krzemień-Ojak. Trans Humana, Białystok 1998, s. 284-293.
- Barbara Kita: Uwagi o tożsamości kulturowej w aspekcie mediów audiowizualnych. W: Ponowoczesność a tożsamość. Red. Bożena Tokarz, Stanisław Piskor. Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Katowice 1997, s. 125-134.
Inne
- Barbara Kita: Europejskie widokówki filmowe – wprowadzenie. W: Filmowe pejzaże Europy. Red. Magdalena Kempna-Pieniążek, Barbara Kita. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 7-26.
- Barbara Kita: Zanurzony w Violi. „Opcje” nr 1-2, 2016, s. 139-142.
- Barbara Kita: Smak(i) filmu. „Opcje” nr 3, 2008, s. 28-34.
- Barbara Kita (tłumaczenie z języka francuskiego): Philippe Dubois, Wideo wobec kina: przesunięcia estetyczne. „Opcje” nr 2, 2002, s. 27-35.
- Barbara Kita (tłumaczenie z języka francuskiego): Paul Virilio, Maszyna widzenia. W: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Universitas, Kraków 2001, s. 39-62.
- Barbara Kita (tłumaczenie z języka francuskiego): Jean Baudrillard, Porządek symulakrów. W: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Universitas, Kraków 2001, s. 63-78.
- Barbara Kita: ’Geneva’ Petera Greenawaya. Zmediatyzowana wizja miasta. „Opcje” nr 2-3, 2000, s. 21-26.
- Barbara Kita (tłumaczenie z języka francuskiego): Rene Berger, Od telewizji-żywicielki do telewizji-pierwotnej. „Kultura Współczesna” nr 3, 1999, s. 21-27.
- Barbara Kita: Film polsko-francuski. „Opcje” nr l, 1999, s. 25-30.
- Barbara Kita (tłumaczenie z języka francuskiego): Rene Berger, Restrukturyzacja mitu. W: Pejzaże audiowizualne. Telewizja. Wideo. Komputer. Red. Andrzej Gwóźdź. Universitas, Kraków 1998, s. 109-124.
- Barbara Kita (tłumaczenie z języka francuskiego i angielskiego, współautor: Edyta Stawowczyk): Alain Renard, Obraz cyfrowy albo technologiczna katastrofa obrazów. W: Pejzaże audiowizualne. Telewizja. Wideo. Komputer. Red. Andrzej Gwóźdź. Universitas, Kraków 1998, s. 331-340.
Granty
Nazwa: Sztuka miasta – miasto w sztuce (Art of a city – city in art)
Nr grantu: 3818/H03/2007/32
Kierownik: prof. dr hab. Ewa Rewers
Udział: dr hab. Barbara Kita
Grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Czas realizacji: 2007-2010
Stypendium Konfederacji Helweckiej we Fryburgu
Czas realizacji: 1995-1996.
Członkostwo w organizacjach naukowych
- Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze.
- Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami (Zarząd)
Prowadzone zajęcia dydaktyczne
- wstęp do medioznawstwa,
- wiedza o telewizji,
- estetyka filmu i nowych mediów,
- kino współczesne,
- intermedialność w kulturze,
- kino: sztuka-technologia-ideologia,
- dyskursy widzialności: kino i fotografia,
- film i nowe media w kulturze,
- współczesna kultura audiowizualna,
- seminarium magisterskie.