Andrzej Gwóźdź

prof. zw. dr hab. Andrzej Gwóźdź

Rok urodzenia: 1953
e-mail: gwan1@poczta.onet.pl

Stopnie i tytuły naukowe

Doktorat

Filmowy tekst i dyskurs. Zarys problematyki

Habilitacja

Pochwała widzialności. Ze studiów nad niemiecką myślą filmową do roku 1933.

Profesura

Obrazy i rzeczy. Film między mediami

Najważniejsze publikacje

  1. Pochwała widzialności. Ze studiów nad niemiecką myślą filmową do roku 1933, Uniwersytet Śląski: Katowice 1990.
  2. Kultura & komunikacja & film. O tekście filmowym, Wydawnictwo Literackie: Kraków 1992.
  3. Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas: Kraków 1997 (wyd. 2, przejrzane i poprawione, Kraków 2003).
  4. Technologie widzenia albo media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Universitas: Kraków 2004.
  5. Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2011.
  6. (red.), Kutzowisko. O twórczości filmowej, teatralnej i telewizyjnej Kazimierza Kutza, Książnica: Katowice 2000.
  7. (red.), Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, Wiedza Powszechna: Warszawa 2002.
  8. (red.), Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Studia i szkice, Rabid: Kraków 2004.
  9. (red.), Kino Kieślowskiego, kino po Kieślowskim, Skorpion: Warszawa 2006.
  10. (red.), Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Warszawa 2008.
  11. (red.), Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte. Film Under Re- Construction. Cinema and Its Paratexts, Schüren Verlag / Wyd. NaukoweŚląsk: Marburg-Katowice 2009.
  12. (red.), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
  13. (red.), Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, Universitas, Kraków 2010.
  14. (red.), Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki,, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
  15. (red.), Granice kultury, przy współpracy Magdaleny Kempnej-Pieniążek, Oficyna NaukowaŚląsk, Katowice, 2010.

Zainteresowania naukowe, tematyka badań

  • Teoria kina i nowych mediów
  • Historia kina niemieckiego
  • Antropologia obrazu
  • Projekt badawczy Przestrzenie komunikacji kulturowej XX wieku: kino niemieckie 1932-1990.

Przynależność do organizacji, towarzystw naukowych

  • Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze
  • Komitet Nauk o Kulturze PAN
  • Komitet Nauk o Sztuce PAN – w latach 2006-2009
  • Polskie Towarzystwo Semiotyczne
  • Deutsche Gesellschaft für Semiotik
  • Gesellschaft für Medienwissenschaft

Sprawowane funkcje

  • Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze – prezes w latach 2006-2009.
  • Komitet Nauk o Kulturze PAN – członek.
  • Prezydium Komitetu Nauk o Sztuce PAN – członek w latach 2006-2009.
  • Deutsche Gesellschaft für Semiotik – członek.
  • Gesellschaft für Medienwissenschaft – członek.
  • Kwartalnik „Kultura Współczesna” – redaktor naczelny.
  • Rada Redakcyjna kwartalnika „Medienwissenschaft” (Marburg) – członek.

Prowadzone zajęcia dydaktyczne

  • Metodologia badań nad filmem i nowymi mediami.
  • Film w kulturze współczesnej.
  • Teoria filmu i nowych mediów.
  • Analiza filmu.
  • Historia myśli filmowej.
  • Kino współczesne.
  • Główne kierunki w filmie światowym.
  • Estetyka filmu i nowych mediów.
  • Seminarium magisterskie.
  • Seminarium doktorskie.