Dzień pierwszy – 18 maja 2017
Miejsce: Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów (sala nr 211), pl. Sejmu Śląskiego 2
9:30 – uroczyste rozpoczęcie konferencji:
prof. zw. dr hab. Adam Dziadek (Prodziekan Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego)
dr hab. Beata Gontarz (Z-ca Dyrektora Instytutu Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego)
prof. dr hab. Ewa Wąchocka (Kierownik Zakładu Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego)
9:50 – 11:10 Panel 1
dr Piotr Morawski (UW) Interwencje: tekst, scena, społeczeństwo
dr Piotr Dobrowolski (UAM) Narracje wektorowe. Konteksty ideowe w scenicznych adaptacjach tekstów literackich
dr Łucja Iwanczewska (UJ) Ahistoryczne, przeciw-publiczne – performanse nowych ustanowień
dr hab. Artur Duda (UMK) W co grają reżyserzy? Interpretacyjny i recepcyjny model teatru
11:10–11:30 dyskusja
11:30–11:50 przerwa kawowa
11:50–13:10 Panel 2
prof. dr hab. Ewa Wąchocka (UŚ) Jak opowiedzieć, jak grać tę historię?
dr hab. Grażyna Starak (UŚ) „Zawsze chciałem pisać powieści…”. Specyfika twórczości dramatopisarskiej Bernarda-Marie Koltèsa
mgr Michał Zdunik (UW) Między konstrukcją a dekonstrukcją. Różewiczowskie scenariusze Jerzego Grzegorzewskiego
dr Antoni Winch (IS PAN) Autorzy w poszukiwaniu postaci scenicznych
13:10–13:30 dyskusja
13:30–15:00 przerwa obiadowa
15:00–16:40 Panel 3
dr hab. Joanna Ostrowska (UAM) Od „pisania na scenie” do „jednorazowej dramaturgii”
prof. Miloš Mistrík (Słowacka Akademia Nauk) Teatr autentyczny
dr hab. Juliusz Tyszka (UAM) Pisanie na scenie – od współpracy z dramaturgiem w ramach „work in progress” do autonomicznej kreacji opartej na improwizacjach aktorskich: od eksperymentów Open Theatre (1963-73) do realizacji zespołowych Teatru Ósmego Dnia (1977-93)
dr Monika Błaszczak (UAM) Przypadek Wery i Elise V. – pisanie dla sceny w ramach „Projektu V.” Laury Leish
Stanisław Godlewski (UAM) Krytyka tworzy (jeszcze) narracje?
16:40–17:00 dyskusja
17:00–18:00 kolacja
18:30–21:00 Koncert w NOSPR
Dzień drugi – 19 maja 2017
Miejsce: Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów (sala nr 211), pl. Sejmu Śląskiego 2
Wydział Filologiczny UŚ (Sala Rady Wydziału), pl. Sejmu Śląskiego 1
9:30–11:10 Panel 4 (Wydział Filologiczny UŚ – Sala Rady Wydziału)
dr hab. Beata Popczyk-Szczęsna (UŚ) Performans biografii
dr Aneta Głowacka (UŚ) Dyskurs emancypacyjny w teatrze Wiktora Rubina i Jolanty Janiczak
mgr Kamila Łapicka (UW) Permanentny adaptator własnych tekstów, czyli o przepisywaniu w twórczości Juana Mayorgi
mgr Anna Maria Krasucka (AP) Historia jednego dramatu – o „Babci” Michała Walczaka
mgr Karolina Gregorczyk (UJK) Analiza sztuk Mateusza Pakuły w kontekście ich powstawania
9:30–11:10 Panel 5 (Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów – sala nr 211)
dr Marzenna Wiśniewska (UMK) Ślady pisania dla sceny i „sceny pisma” w archiwum Jana Dormana
mgr Grzegorz Eckert (UŚ) Tekst teatralny we współczesnym teatrze lalek w Polsce
dr Miron Pukan (Uniwersytet Preszowski, Słowacja) Teatr autorski
dr Elena Knopová (Słowacka Akademia Nauk) Nieuchwytność nieodzownego w autorskiej twórczości grupy Med a Prach – odejście od słowa i dialogu
mgr Justyna Kowal (UWr) Reportaż jako materiał sceniczny. Teatralne świadectwo „Cynkowych chłopców”
11:10–11:30 dyskusja
11:30–12:00 przerwa kawowa
12:00–13:30 Panel dramatopisarzy (Wydział Filologiczny UŚ – Sala Rady Wydziału):
Julia Holewińska, Artur Pałyga, Marzena Sadocha (prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Wąchocka, dr Aneta Głowacka)
13:30–15:00 przerwa obiadowa
15:00–16:00 Panel 6 (Wydział Filologiczny UŚ – Sala Rady Wydziału)
dr Jacek Mikołajczyk (UŚ) Replica productions: teatralne kopiuj-wklej?
dr Magdalena Figzał (UŚ) O cytacie muzycznym w teatrze
mgr Kamila Paprocka-Jasińska (IT) Konstruowanie narracji scenicznej w spektaklu „Holzwege” Marty Sokołowskiej
15:00–16:00 Panel 7 (Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów – sala nr 211)
mgr Karolina Wycisk (UJ) Dramaturgia słowa w performansach tanecznych
mgr Katarzyna Winiarska-Ścisłowicz (UJ) Tarantyzm. Anty-dramaturgia w sztuce Joachima Koestera
mgr Anna Duda (UŚ) „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm”. Studium przypadku
16:00–16:30 dyskusja i zakończenie konferencji
Program w PDF: Pisanie_dla_sceny_narracje_dla_teatru