Konferencja: Gatunki dramatyczne. Rekonfiguracje

null

TERMIN: 15-16 maja 2019 roku
MIEJSCE: Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa, Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, sala 144

Organizatorzy:
Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym w Instytucie Badań Literackich PAN, Uniwersytet Śląski w Katowicach: Zakład Teatru i Dramatu w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych

PROGRAM KONFERENCJI

15 maja (środa)

11.00 Otwarcie konferencji
Co udało się reaktywować? Dyskusja panelowa wokół pierwszej edycji serii „Dramat Polski. Reaktywacja”. Udział biorą: Aneta Głowacka, Ewa Wąchocka, Artur Grabowski, Piotr Dobrowolski, Cezary Niedziółka, Jarosław Tumidajski.
Prowadzenie: Jacek Kopciński

12.00 Przerwa na kawę

12.30
Wojciech Baluch (UJ) Ramy gatunkowe w świetle dramaturgii pamięci
Beata Popczyk-Szczęsna (UŚ) Biogramat – nowa forma dramatyczna czy hybryda gatunkowa?
Ewa Wąchocka (UŚ) Kiedy muzyka jest działaniem. Kontaminacje gatunkowe nowego dramatu
Aneta Głowacka (UŚ) Pomiędzy światami, pomiędzy tekstami. O synkretyzmie w twórczości dramatopisarskiej Przemysława Pilarskiego

15.30 Przerwa na lunch

16.00
Karolina Felberg (IBL PAN) Postępowo-reaktywny dramat radiowy Jarosława Abramowa-Newerlego jako prefiguracja angażującego się w rzeczywistość współczesnego tekstu dramatycznego
Piotr Dobrowolski (UAM) Polski dramat krytyczny. „Rząd dusz” jako współczesny fantazmat teatralny

16 maja (czwartek)

10.00
Kamila Łapicka (UW) Opowiadanie graficzne w teatrze dramatycznym – „Intensamente azules” Juana Mayorgi
Elżbieta Pawłowska (UJ) UBU compagnie de création – między aktorem a maską wideo
Bartłomiej Kuczkowski (UMK w Toruniu) Egzemplarz inspicjencki jako wyzwanie badawcze. Próba charakterystyki

12.00 Przerwa na kawę

12.30
Tomasz Kaczorowski (UG) Kreacyjna moc języka. „W brzuchu wilka” Roberta Jarosza jako propozycja nowego języka w dramaturgii dla młodych widzów
Jan Podniesiński (UW) „Kartoteka” rozszerzona, czyli po co otwarta jest forma?

14.00 Przerwa na lunch

15.00
Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska (IBL PAN) Dramat i scenariusz czy dramat telewizyjny?
Jacek Kopciński (IBL PAN) Nowy dramat radiowy? Przemiany technologii – przemiany gatunku

17.00
Pokaz spektaklu Falowiec na podstawie dramatu Moniki Milewskiej w reż. Jakuba Pączka
(nagrody za najlepszy tekst dramatyczny oraz najlepszy spektakl wg dziennikarzy i krytyków na festiwalu „Teatroteka Fest 2019”)