Konferencja: Ciało – muzyka – performans

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji Ciało – muzyka – performans, organizowanej przez Zakład Estetyki oraz Zakład Teatru i Dramatu INKSI, która odbędzie się w dniach 22-23 października w Domu Oświatowym Biblioteki Śląskiej w Katowicach (ul. Francuska 12).
Więcej informacji na stronie konferencji:
https://cialomuzykaperformans.wordpress.com

Program

22 października (czwartek)

SALA AUDYTORYJNA

09:00 dr hab. prof. UŚ Maria Popczyk (Uniwersytet Śląski) Oficjalne otwarcie
09:20 prof. dr hab. Ewa Wąchocka (Uniwersytet Śląski) Głosowe i muzyczne tropy cielesności w teatrze radiowym
09:40 dr hab. Artur Duda (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) Z ducha muzyki. Aktorstwo cielesno-performatywne w teatrze Franka Castorfa
10:00 dyskusja
10:20 przerwa kawowa

SALA AUDYTORYJNA

10:30 mgr Justyna Stasiowska (Uniwersytet Jagielloński) Vessel – wybrzmiewające ciało w dziełach Meredith Monk
10:50 dr Alicja Głutkowska-Polniak (Uniwersytet Śląski) Muzyk rockowy – wpływ „świata dizajnu” na kreację artysty
11:10 mgr Anna Sikorska (Uniwersytet Wrocławski) Ciało poruszone muzyką w filmach Pedra Almodóvara
11:30 dyskusja
11:50 przerwa kawowa

SALA 111

10:30 dr Jacek Mikołajczyk (Uniwersytet Śląski) Aktor czy wykonawca? Kilka uwag na temat performatywnych aspektów aktorstwa operowego
10:50 dr Piotr Morawski (Uniwersytet Warszawski) Tworzenie ciała muzycznego. Raszewski o Bogusławskim
11:10 mgr Pola Sobaś-Mikołajczyk (Uniwersytet SWPS w Warszawie) „A jednak żałuję, że […] moją twarz wydrukują obok zdjęcia małej czarnej”. Ciało Deborah Voigt jako kapitał, piętno i archiwum
11:30 dyskusja
11:50 przerwa kawowa

SALA AUDYTORYJNA

12:00 dr Maciej Ożóg (Uniwersytet Łódzki) Ciało – informacja – maszyna: technologiczne uobecnienie ciała jako strategia twórcza w performensach i interaktywnych instalacjach biotechnologicznych
12:20 dr Jakub Petri (Uniwersytet Jagielloński) Doświadczenie estetyczne w ekstremalnych środowiskach audio-wizualnych
12:40 dr hab. Piotr Zawojski (Uniwersytet Śląski) Sonowizualne strategie Ryoji Ikedy. Ciało jako wielofunkcyjny instrument polisensoryczny
13:00 dyskusja
13:20 przerwa obiadowa

SALA AUDYTORYJNA

14:30 dr Agata Chałupnik (Uniwersytet Warszawski) Milonga w perspektywie estetyki performatywności, antropologii teatru i somaestetyki
14:50 mgr Weronika Łucyk (Uniwersytet Gdański) Chopin bez fortepianu – muzyka we władzy spojrzenia
15:10 mgr Magdalena Figzał (Uniwersytet Śląski) Muzyka a gest performatywny w przedstawieniach Krzysztofa Warlikowskiego
15:30 dyskusja
15:50 przerwa kawowa

SALA 111

14:30 dr Lilianna Bieszczad (Uniwersytet Jagielloński) Taniec jako performance
14:50 mgr Jadwiga Majewska Grabowska (Uniwersytet Jagielloński) Partytury partycypacji. Muzyka, ruch, rytm, ciało jako odbiorca i przekaźnik
15:10 mgr Marta Kula (Akademia Muzyczna w Krakowie) Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a – przez ruch do muzyki
15:30 dyskusja
15:50 przerwa kawowa

SALA AUDYTORYJNA

16:00 dr Aneta Głowacka (Uniwersytet Śląski) Ciało i głos – teatr chórowy Marty Górnickiej
16:20 mgr Magdalena Maria Jaroń (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) Filozofia muzyki i muzyka filozofii. Cielesny wymiar twórczości Justyny Steczkowskiej
16:40 dyskusja

PERFORMANSE

sala audytoryjna | 18:00 | Maciej Ożóg

hol | 18:30 | Katarzyna Górczyńska Can’t speak, can’t see, can hear

23 października (piątek)

SALA AUDYTORYJNA

09:00 dr Anna Kawalec (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) Antropolog czyta taniec. Alfred Gell i rytuał idy
09:20 mgr Katarzyna Winiarska-Ścisłowicz (Uniwersytet Jagielloński) Od tarantystki do tancerki tarantelli. Tarantyzm jako przestrzeń performatywnego doświadczenia
09:40 mgr Katarzyna Peplinska (Uniwersytet Jagielloński) Piotruś Pan spotyka CocoRosie, czyli o spektaklu „Peter Pan” w reżyserii Roberta Wilsona
10:00 dyskusja
10:20 przerwa kawowa

SALA AUDYTORYJNA

10:30 dr Beata Popczyk-Szczęsna (Uniwersytet Śląski) Ciała obecne – ciała znaczące – „Ciała obce”
10:50 dr Miron Pukan (Uniwersytet Preszowski) Ciało performera/aktora i jego urozmaicona ekspresja w słowackich dziełach performatywno-teatralnych na przełomie XX i XXI wieku
11:10 mgr Małgorzata Andrzejak-Nowara (Uniwersytet Opolski) Lucyfer wcielony – kreacja Mariusza Bonaszewskiego w „Sprawie” Jerzego Jarockiego
11:30 dyskusja
11:50 przerwa kawowa

SALA 111

10:30 dr Elżbieta Staniszewska (Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu) Performatywność w przestrzeni na wybranych przykładach obiektów architektonicznych
10:50 dr Grzegorz Kondrasiuk (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) Ciało cyrkowe
11:10 dr Piotr Bogalecki (Uniwersytet Śląski) Na scenie czytania. Tekst literacki jako partytura
11:30 dyskusja
11:50 przerwa kawowa

SALA AUDYTORYJNA

12:00 dr Małgorzata A. Szyszkowska (Uniwersytet Warszawski) Cielesność i instrumentalne wykorzystanie ciała w tradycjach wokalnych
12:20 mgr Anastasia Nabokina (Uniwersytet Jagielloński) Poza ramą. Wizerunki kobiet i mężczyzn w spektaklach tanecznych Matsa Eka
12:40 dyskusja
13:00 przerwa obiadowa

SALA AUDYTORYJNA

14:30 dr Małgorzata Kądziela (Uniwersytet Śląski) Reifikacja czy fetyszyzacja: „performatywność” jako problem w muzyce
14:50 Michał Władysław Bruliński (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Uniwersytet Warszawski) Czy pianiści to również aktorzy, czyli kilka refleksji nad gestem w muzyce
15:10 dyskusja
15:30 oficjalne zakończenie konferencji